Jak w 2020 szybciej transportować ponadgabaryty? - transportowy

transport ponadnormatywny

Jeśli chodzi o trasę to trzeba

Transport ponadgabarytowy, nazywany również ciężkim, to gałąź transportu zajmująca się ładunkami ponadnormatywnymi oraz nienormatywnymi. Swoimi wymiarami wykraczają one poza wymiary ładunków dopuszczanych tradycyjnie do transpo

Jak w 2020 szybciej  transportować ponadgabaryty? - transportowy transport ponadnormatywny
rtu drogowego. Właśnie dlatego transport ciężki dodatkowo wymaga zawsze specjalnego zezwolenia.
A jak wygląda organizacja takiego transportu? Przede wszystkim obejmuje ona szczegółowy plan trasy i dobór odpowiedniego środka. Jeśli chodzi o trasę, to trzeba między innymi uwzględnić wszystkie przeszkody, jak chociażby ronda, wiadukty, czy też wysokie krawężniki. Nie każdy ładunek da się bowiem przewieźć tam, gdzie one występują. Kwestia środka to natomiast kwestia doboru optymalnej naczepy. Inna bowiem sprawdzi się w przy transporcie linii produkcyjnej, a inna, gdy w grę będzie wchodzić transport maszyn.
Ze względu na specyfikę, jaką charakteryzuje się tego typu transport, jego usługi mogą świadczyć tylko wyspecjalizowane firmy. A to wszystko ze względu na ogólnie pojęte bezpieczeństwo.


Pod tą nazwą kryje się usługa

Do przewożenia towarów ponadgabarytowych wykorzystuje się specjalne usługi transportowe - może to być chociażby tzw. transport ciężki. Istnieje kilka przepisów, które jasno mówią o tym, w jaki sposób takowe usługi powinny być realizowane. Należy je właściwie zorganizować i przeprowadzić. W tym właśnie celu firmy i prywatni klienci, którzy chcą przewieźć rzeczy lub ładunki ponadnormatywne, powinni skorzystać z usług specjalistycznych firm transportowych.

Transport ponadgabarytowy nazywany jest także transportem nienormatywnym oraz transportem ponadmormatywnym. Pod tą nazwą kryje się usługa przewożenia takich towarów, których rozmiary oraz waga przekraczają ogólnie przyjęte normy. Za taki towar można uznać wyrób, którego szerokość przekroczy 2 i pół metra, długość przekroczy 16,5 m (naczepa), a wysokość - 4 m. Masa ładunku ciężkiego wynosi przynajmniej 42 tony.

Z pomocą tej specjalistycznej usługi można przeprowadzić m.in. transport maszyn rolniczych, ale także zbiorników, konstrukcji stalowych oraz infrastruktury.


Na pierwszy rzut oka transport takich

Mimo iż transport ponadgabarytowy nie jest specjalnie często wykorzystywaną usługą, w niektórych przypadkach i sytuacjach staje się on jedynym sposobem na przewiezienie ładunku. O ile nikt nie miałby problemu z przetransportowaniem komputera czy nawet większego zestawu mebli, tak już przewiezienie elementów infrastruktury czy transport maszyn rolniczych wymaga znacznie bardziej szczegółowego zaplanowania i doskonałej organizacji pracy.

Mówiąc o transporcie ponadgabarytowym, w większości przypadków ma się na myśli przewożenie ładunków należących do kilku grup. Są to chociażby: cięższe sprzęty budowlane oraz górnicze, stalowe konstrukcje, infrastruktura (np. wieże), magazyny, hale, linie produkcyjne, zbiorniki oraz urządzenia przemysłowe i wiele innych. Na pierwszy rzut oka transport takich elementów zdaje się być wręcz niemożliwy, ale jak najbardziej można go zrealizować, odkąd transport ciężki przeprowadza się przy pomocy specjalistycznych naczep. Pozwalają one na przewiezienie dosłownie każdego typu ładunku.


Jak uzyskać zezwolenie na transport ponadgabarytowy?

Wyróżniamy aż siedem typów zezwoleń umożliwiających transport ponadgabarytowy. Każda z tych grup określa tak naprawdę inny typ zezwolenia.

Kategoria pierwsza skupia się na samej trasie. Uwzględnia ona zezwolenie na przewiezienie ładunku po konkretnej drodze, którą należy wcześniej dokładnie wyznaczyć, by zawrzeć takową informację w dokumentacji. Kategoria druga tyczy się z kolei różnego rodzaju pojazdów. Do niej można zaliczyć m.in. transport maszyn rolniczych - ciągników, koparek, a także spychaczy i innych podobnych pojazdów. Grupy od trzeciej do szóstej zawierają z kolei te zezwolenia, które wystawiane są na dłuższy czas i w których podaje się informacje dotyczące konkretnych parametrów wybranego ładunku. Ostatnia już kategoria, czyli ta siódma jest stosowana w momencie, gdy planowany transport ciężki nie pasuje do żadnej poprzedniej grupy.

Zezwolenie jest wydawane w formie specjalnego dokumentu. Upoważnia on zaznaczoną na papierze osobę do przewiezienia ładunku po drogach publicznych umieszczonych na terenie Polski.